We zien wel - Reisverslag uit Voorthuizen, Nederland van Lisa Bleijenberg - WaarBenJij.nu We zien wel - Reisverslag uit Voorthuizen, Nederland van Lisa Bleijenberg - WaarBenJij.nu

We zien wel

Door: Lisa Bleijenberg

Blijf op de hoogte en volg Lisa

01 September 2016 | Nederland, Voorthuizen


Er hangt een pelgrimstocht boven mijn hoofd. Ik vang de hele dag woorden op die ze naar mijn hoofd roept. ’Waarom ga je mij lopen?’, ‘Heb je er diepere redenen voor?’, ‘Een heilig motief misschien?’. Ik merk dat ik er onrustig van word. Het irriteert mij dat deze onderneming voor mijn hoofd meteen van persoonlijk nut moet zijn. Het vinden van rust, mijn eigen tempo, reflectie. Testen of het waar is dat ik door prachtige uitzichten, inzichten opdoe.

Beste pelgrimstocht, misschien is mijn antwoord op je vraag wel: waarom niet? Laatst zo lekker nuchter verwoordt door een vriendin. Ik heb de neiging om flink te gaan piekeren over vragen waarom ik iets ga ondernemen. Ik kan het ook simpel bekijken en mij dan afvragen waarom ik het niet ga doen. Waarom niet de stoute schoenen aantrekken en gaan. Gewoon lopen, eten, slapen. Lopen, eten, slapen. Lopen, eten, slapen. En dan kijken hoe deze basics mij bevallen.

Ik zou zo graag het ‘we zien wel’ gevoel in mijn backpack meenemen .Gewoon gaan, ogen open en dan zie ik sowieso iets. Een doodlopende weg, grommende honden, mezelf. Of ik daar dan blij mee ben, weet ik niet. Maar er is dan in ieder geval iemand waar ik tegen aan kan lopen. Misschien dus wat minder eenzaam. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik, wanneer ik het van de positieve kant bekijk, vooral gastvrije kloosterlingen, middeleeuwse stadjes en ander moois tegenkom.

“We zien wel”, mompel ik tegen de pelgrimsreis boven mijn hoofd. Mijn nieuwe mantra bij opkomende piekergedachten. Ik ben gewoon benieuwd. Geen verre verwachtingen maar alleen het vertrouwen dat ik sowieso iets ga zien. “You don’t have to see the whole staircase, just take the first step” (Marthin Luther King). En dat ga ik vandaag doen. Mijn eerste stap is de stap vanaf het perron, het treintrapje op en dan de coupé in. Vanavond zit ik in de trein richting Firenze. Ciao!

  • 01 September 2016 - 10:22

    Madelief:

    Lieve Lisa,
    Leuk geschreven! Ik hoop van harte dat je die ontspannenheid gaat vinden! Er ligt daar denk ik een machtig mooi avontuur op jou te wachen, ga er maar snel heen!

  • 01 September 2016 - 11:21

    La Nonna Dorothea:

    Gisteren heb ik een reis naar Leeuwarden gemaakt, helemaal alleen. Op m'n eigen tijd, zonder met iemand te overleggen, naar het station. In Zwolle een koffie gekocht, de trein in naar Leeuwarden gepakt. Daar, buiten het station, stil gestaan en rustig om me heen gekeken. Ik bepaalde daar welke kant ik op wilde en heb, bewust, goed om me heen gekeken. Een heerlijke dag beleefd! Dit is wat ik je toewens, carissima Lisa. Niemand zegt tegen je wat je moet doen, je mag helemaal zelf beslissen. Neem alleen maar de tijd om stil te staan, om je heen te kijken en dan te beslissen wat je gaat doen en welke kant je op gaat. Dan komt het allemaal goed en ik weet zeker dat je hier sterker èn tevreden van wordt. Buon coraggio!

  • 01 September 2016 - 23:49

    Karin:

    Wat is de verte meer, dan het begin van het verlangen te zijn, waar je nog niet bent aangekomen. Stoere Lisa! Goede reis en heel veel mooie ervaringen gewenst! If you can dream it, you can do it! Lieve groetjes, Hendrik & Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 01 Sept. 2016
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 88364

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 September 2016 - 01 November 2016

Pelgrimstocht - Franciscus van Assissi

Landen bezocht: